“Sestavni deli” biodanze in področja uporabe

Z biodanzo ustvarjamo v času rednih tedenskih srečanj obogaten prostor, kjer:

  • vsak lahko doživlja svoje psihične in fizične vsebine (spodbuja se samo-raziskovanje) ter
  • svoje vsebine izrazi (podpiranje samo-izražanja) in
  • se ob konstruktivnih spodbudah razvija na avtentičen način (obogateno okolje omogoča prenovo identitete posameznika).

Preko telesa in gibanja izražamo polno, in včasih tudi zelo intenzivno, svoja občutenja in čustva. Toliko kot v danem trenutku zmoremo in smo pripravljeni. Vse pri biodanzi se mora odvijati v osebnem ritmu udeleženca/ke. Moja odločitev, moja pripravljenost je most in moč, ki me vodi v delovanje – iz sebe. Nobeno dobrodejno doživljanje pri biodanzi ne sme in ne more biti izsiljeno ali prisiljeno.

“Nujni sestavni deli” biodanze, ki se medsebojno podpirajo in spodbujajo učinke, so:

  • verbalna spodbuda vaditelja skupine,
  • izbrana glasba, ki spodbuja utelešenje,
  • neverbalna komunikacije znotraj skupine,
  • dotik in naklonjena prisotnost, ki neguje,
  • doživljanja, ki človeka povezujejo (integrirajo) in
  • spremenjena stanja zavedanja, ki jih dosegamo z doživljanji.

Vedno vodimo vaje-doživljanja pri biodanzi v smeri za boljšo celovitost posameznika. Naš cilj je kvalitetnejši nivo integracije; kar pomeni da človek bolj usklajeno, izpolnjeno in harmonično biva ter deluje.

Za naše osebne procese in uresničevanje sprememb v svoje vsakdanjem življenju so pri biodanzi pomembna:

* tedenska srečanja v redni skupini, kjer zorimo z raznovrstnimi doživljanji (individualne vaje, vaje v dvojicah in skupinske vaje) ob podpori obogatenega okolja,

* občasne vikend ali tematske, celodnevne delavnice, kjer določen psihofizični koncept poglobljeno raziskujemo in doživljamo, (npr. vikend biodanze in neo-šamanizma v aprilu 2024)

* poglobljena večdnevna delavnica, ki nam omogoča umik in popolno predanost doživljanjem. Na odmiku od vsakodnevnih obveznosti si lahko vzamemo potreben čas za intimen pogovor s seboj in svojimi vsebinami, ki se pojavijo. Vsakodnevno zaporedno delo z biodanzo je zelo učinkovita priložnost za posameznikovo transformacijo, a zato je lahko tudi psihofizično zahtevno. Zato se vsak dan po biodanzi priporoča tako čas za umiritev, veliko stika z živo naravo in po potrebi tudi bližina podporne skupine in učitelja, s katerim se dela proces. (npr. šest dnevna delavnica biodanze – maj 2024)

Poglavitni trije nivoji integracije, ki se morajo prenoviti pri rednemu tedenskemu delu, so:

  • motorična integracija – gibalna celovitost,
  • čustveno – motorična integracija in
  • socialna integracija.

Obstajajo še nianse ali drugačna področna poimenovanja teh treh osnovnih nivojev integracije, kot so na primer čutna integracija (poudarek na spodbujanju integracije naše tipalne občutljivosti, slušne integracije, vizualne) ter kinestetična in cenestetična integracija.

Razširitve in področja uporabe biodanze

Kompleksnost človeške celovitosti dosegamo z doživetji, ki jih spodbujamo s pomočjo doživetij, ki jih učitelji posodabljamo na posebnih razširitev biodanze, kot na primer:

  • projekt Minotaver (soočenje s strahovi),
  • identiteta in štirje elementi,
  • samopodoba in samospoštovanje,
  • Drevo želja,
  • vodna biodanze,
  • biodanza in glina,
  • biodanza v naravi,
  • krog arhetipov,
  • globoka moškost in ženskost,
  • slutnja angela,
  • neo-šamanizem,
  • laboratorij ustvarjalnosti
  • in še mnoge razširitve.

Poznamo specifična področja uporabe, na katerih tudi lahko delamo z biodanzo z manjšimi metodološkimi prilagoditvami samega sistema biodanze.

a) Uporaba biodanze za posebne skupine

  • Biodanza za otroke in mladostnike (zdrave ali ogrožene)
  • Biodanza za odrasle (zdravi in/ali invalidi)
  • Biodanza za nosečnice
  • Biodanza za pare
  • Biodanza za družinske skupine
  • Biodanza in gerontologija
  • Biodanza na delovnem mestu (organizacije)

b) Uporaba biodanze za posebne skupine na kliničnem področju

Biodanza in psihosomatske motnje
Biodanza in duševno zdravje
Biodanza in hipertenzija
Biodanza in motorične motnje
Biodanza za odvisnost od drog
Biodanza za debelost, anoreksijo in bulimijo
Biodanza in rak
Biodanza in Parkinsonov sindrom
Biodanza in avtoimunske bolezni
Biodanza in sladkorna bolezen
Biodanza in nosilci virusa HIV

c) Biocentrično izobraževanje

Gre za predlog Rolanda Tora Araneda na področju filozofije izobraževanja, kjer je življenje v središču vsakega razmisleka, človek pa je po njegovem mnenju “relacijski, ekološki in kozmični”. Takšno podobo človeka je mogoče pridobiti z razvojem čustvenosti, krepitvijo zaznavanja in širjenjem etične zavesti. Rolando Toro je ustvaril Biodanzo kot posredniški sistem za uporabo biocentričnega izobraževanja v različnih človeških skupinah npr. Biocentrična vzgoja za otrok in mladostnike. Zelo poenostavljeno povedano je za biocentrični princip vodilo te »vzgoje« postavljanje »življenja« v center odločitev. Odločamo se za dejanja in delovanje, ki podpirajo širši koncept življenja. Ta vzgoja ne postavlja v center človeka samega (antropocentrično), ampak “življenje v center“(biocentrično).

Tako kot vsak posameznik kot tudi vsaka skupina ljudi ima svoje specifične lastnosti, potrebe, ki se tekom izkušenj v odraščanju, tekom izkušenj v vsakodnevnem življenju, udejstvovanju oblikujejo in tudi spreminjajo. Velikokrat so naše potrebe preslišane, zatrte ali celo neizražene, neimenovane … zato prihaja do delovanja, ki ne podpira življenja ali še huje, ki ga začne zanikati.

Zato biodanza znova in znova vabi, da odkrivamo vrednost samega življenje in na novo ovrednotimo svoje življenje, ko je to potrebno.

Pripravila:

Nataša Kern, vodja Šole biodanze v Sloveniji, učiteljica didaktike pri biodanzi od leta 2008

(vir: skripta Področja uporabe in razširitve pri biodanzi, avtor: Rolando Toro Araneda)